Нещодавно інспектором Ясинуватсько-Авдіївської ДПІ Головного управління ДПС у Донецькій області було проведено сеанс телефонного звʼязку «гаряча лінія» з питань застосування РРО/ПРРО.
Основними питаннями, з якими звернулися платники, були такі:
Питання: Чи обов’язково повинен бути наявним QR-код у фіскальному касовому чеку для РРО, версії програмного забезпечення яких не дозволяють виконувати оновлені вимоги?
Відповідь: З 01 серпня 2021 року вступають в дію нові вимоги до форми та змісту розрахункових документів (чеків РРО/ПРРО), які формують реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО)/програмні РРО (далі – ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, які, зокрема, стосуються обов’язкової наявності в них QR-коду (за наявності). QR-код є обов’язковим для ПРРО та РРО, що внесені до Державного реєстру РРО (далі – Реєстр РРО) після 01.08.2020, та для РРО, які можуть бути доопрацьовані їх виробниками.
Зазначену інформацію підтверджено в коментарях до форми і змісту розрахункових документів, згідно з редакцією наказу Міністерства фінансів України від 18.06.2020 № 306, яким внесені зміни до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, яке затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 із змінами та доповненнями.
Водночас, у разі неможливості доопрацювання належним чином зареєстрованих РРО, які вже перебувають в експлуатації, вони можуть використовуватись суб’єктами господарювання до завершення строку, визначеного нормативно-правовими документами щодо ведення Державного реєстру, з обов’язковим переведенням таких РРО до другої частини Державного реєстру як таких, що не дозволені до первинної реєстрації.
Зазначений виняток не стосується ПРРО.
Наведене уточнення використане для уникнення правової колізії щодо можливості подальшого використання РРО, з числа тих, що визначені абзацом третім ст. 12 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями, а саме:
не підлягають виключенню з Реєстр РРО моделі РРО, що раніше пройшли первинну реєстрацію та використовуються суб’єктом господарювання, до закінчення строку їх служби (строку, протягом якого виробник (постачальник) гарантує працездатність таких реєстраторів, у тому числі комплектувальних виробів та їх складових частин, збереження інформації у фіскальній пам’яті, за умови дотримання користувачем вимог експлуатаційних документів). Строк між первинною реєстрацією РРО та датою їх виключення з Реєстру РРО не може становити менше семи років. У разі зміни законодавчих вимог до використання РРО виробник (постачальник) зобов’язаний, за наявності технічних можливостей, здійснити доопрацювання РРО.
Також з 01 серпня 2020 року РРО, версії програмного забезпечення яких не дозволяють виконувати оновлені вимоги щодо форми та змісту розрахункових документів, які вступили в силу та стали обов’язковими до виконання з 01 серпня 2021 року, не допускаються до включення до Реєстру РРО.
Питання: Яким чином СГ повідомити виробника ПРРО та/або ЦСО про виявлення несправностей або некоректної роботи ПРРО?
Відповідь: Згідно з п. 12 розд. ІІ Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.06.2020 № 317 (далі – Порядок № 317), у разі виявлення несправностей програмного реєстратора розрахункових операцій (далі – ПРРО) або його викрадення чи компрометації особистого ключа суб’єкт господарювання зобов’язаний протягом дня, в якому виявлено несправність, засобами Електронного кабінету або засобами телекомунікацій направити до контролюючого органу, виробника ПРРО та/або центру сервісного обслуговування (далі – ЦСО) (за наявності) Повідомлення про виявлення несправностей програмного реєстратора розрахункових операцій за формою № 2-ПРРО (далі – Повідомлення за ф. № 2-ПРРО) за ідентифікатором форми J1316701 (додаток 2 до Порядку № 317).
Повідомлення за ф. № 2-ПРРО за своєю формою передбачає проставлення позначок в рядках, зокрема: «виробника програмного РРО», «центр сервісного обслуговування».
Таким чином, при виявленні несправностей або некоректної роботи ПРРО суб’єкту господарювання необхідно подати Повідомлення за ф. № 2-ПРРО та окремо повідомити виробника такого ПРРО для усунення невідповідностей.
При цьому, якщо ПРРО обслуговується в ЦСО, з яким виробник заключив договір про технічне обслуговування ПРРО, або якого виробник рекомендував як відповідальну особу в частині технічного обслуговування ПРРО, то суб’єкту господарювання необхідно повідомляти ЦСО про виявлені несправності.
Питання: Яка відповідальність передбачена до СГ, який реалізував підакцизний товар через РРО та/або ПРРО за невірно запрограмованим кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД?
Відповідь: У разі виявлення під час перевірки суб’єкта господарювання факту реалізації підакцизного товару через реєстратор розрахункових операцій (далі – РРО) та/або програмний РРО за невірно запрограмованим кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, до такого суб’єкта господарювання, за рішенням контролюючого органу застосовується фінансова санкція у розмірі триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Крім того, порушення встановленого законом порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, – тягне за собою накладення адміністративного штрафу на осіб, які здійснюють розрахункові операції, від двох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, – тягне за собою накладення штрафу на осіб, які здійснюють розрахункові операції, від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.