Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Легалізація трудових відносин: основні правила та відповідальність

, опубліковано 23 грудня 2020 о 10:11

Проведення сеансів телефонного зв’язку «гаряча лінія» є одним із ефективних джерел спілкування податківців з платниками податків. Днями, заступник начальника Добропільського відділу податків і зборів з фізичних осіб управління податкового адміністрування ГУ ДПС у Донецькій області Марія Шаповалова відповідала на запитання платників податків щодо легалізації найманої праці та упередження виплати заробітної плати «в конверті».

1.      Які основні  правила  при оформленні працівника на роботу?

Відповідно до ст.24 Кодексу законів про працю встановлено, що працівник не може бути допущеним до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та без подання до органу податкової служби Повідомлення про прийняття працівника на роботу.

Під час оформлення нового працівника на роботу, суб’єкту господарювання (роботодавцю) необхідно:

- укласти трудовий договір у письмовій формі;

-  оформити наказ (розпорядження) щодо прийняття працівника на роботу;

- до початку роботи працівника, подати до територіальних органів Державної податкової служби за місцем обліку суб’єкта господарювання (підприємця) як платника єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, повідомлення про прийняття працівника на роботу (форма повідомлення встановлена постановою КМУ від 17 червня 2015 року №413).

У випадку не виконання вимог чинного законодавства роботодавець несе відповідальність.

  1. 2.      Яка відповідальність за незадекларовану працю?

 

До юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю без оформлення трудових відносин, можуть застосовувати фінансову (ст. 265 КЗпП) та адміністративну відповідальність (ст. 41 КпАП).

Фінансова відповідальність застосовується до юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (ФОП), якщо вони є роботодавцями, а адміністративна — до посадових осіб підприємств, а також ФОП. Фінансова відповідальність може застосовуватись одночасно з адміністративною.

Для роботодавців-«єдинників» І-ІІІ груп – за перше порушення застосовується попередження.

Юридичні особи, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення. У випадку вчинення такого порушення повторно протягом двох років санкція застосовується у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення.

3. У яких випадках податковими органами проводяться перевірки щодо детінізації відносин у сфері зайнятості та доходів населення?

 

Статтею 75 глави 8 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Зокрема, пп.78.1.13 ПКУ встановлено, що документальна позапланова перевірка здійснюється у разі отримання інформації про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) найманим особам (у тому числі без документального оформлення) заробітної плати, пасивних доходів, додаткових благ, інших виплат та відшкодувань, що підлягають оподаткуванню, у тому числі внаслідок неукладення платником податків трудових договорів з найманими особами згідно із законом, а також здійснення особою господарської діяльності без державної реєстрації.

Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали підставою для проведення такої перевірки.

Також, звернула увагу, що при проведенні фактичної перевірки в частині дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), в тому числі тим, яким установлено випробування, перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, з'ясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника. Для з'ясування факту належного оформлення трудових відносин з працівником, який здійснює трудову діяльність, можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо) ( пп.80.6.статті 80 ПКУ).