У сучасному світі рівень правового захисту прав та свобод людини і громадянина є ключовим показником демократизму суспільства і держави, оскільки в демократичній правовій державі кожне право особи, закріплене належним чином, забезпечується всією повнотою влади. Особливе місце в системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян посідає реалізація їх права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, яке гарантовано Конституцією України та Законом України «Про звернення громадян». Особисте право на звернення забезпечує громадянам можливість відстоювати свої права та законні інтереси, а також відновлювати їх у разі порушення.
З метою забезпечення кваліфікованого, неупередженого, об’єктивного та своєчасного розгляду звернень громадян податківці постійно здійснюють заходи методологічного, організаційного, комунікативного, інформаційно-аналітичного характеру, спрямовані на удосконалення цієї роботи.
Так, протягом січня-травня 2013 року до державних податкових органів області надійшло 699 письмових звернень. Порівняно з відповідним періодом минулого року кількість звернень зменшилась на 22,3%. (діаграма 1)
Зменшення кількості звернень громадян як до обласного апарату, так до територіальних органів державної податкової служби області в цілому відбулося завдяки тому, що громадяни стали активно користуватись правом отримувати необхідну їм інформацію не на підставі письмових звернень відповідно до Закону «Про звернення громадян», а шляхом надсилання різними засобами зв’язку запитів на отримання публічної інформації відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Серед загальної кількості звернень переважають індивідуальні – 660. Крім того, надійшло 31 колективне звернення від 242 громадян та 8 анонімних звернень.
Серед письмових звернень - 688 заяв та 11 скарг. У порівнянні з відповідним періодом минулого року кількість скарг зменшилась на 8 або на 42,1%. Серед скарг – 10 на неправомірні дії податківців (на думку заявників) і одна – на недоліки в роботі податкової інспекції. За результатами розгляду факти підтвердились за матеріалами однієї скарги, до податківців застосовано заходи дисциплінарного впливу.
Аналіз свідчить, що найбільша кількість звернень – 179 або 25,6% загальної кількості письмових звернень, надісланих до податкових органів області, – стосувалась інформування про ухилення від сплати податків. Крім того, основними питаннями, що порушувалися у зверненнях, визначено такі:
контрольно-перевірочна робота – 124 (17,7%);
податок на доходи фізичних осіб – 76 (10,9%);
номери облікових карток фізичних осіб – 74 (10,6%);
оподаткування доходів від підприємницької діяльності (єдиний, загальна система оподаткування) – 46 (6,6%);
реєстрація та облік платників податків – 33 (4,7%) та ін. (діаграма 2)
Насамперед із письмовими зверненнями зверталися підприємці, які надіслали 82 звернення, що становить 11,7% від загальної кількості письмових звернень, пенсіонери – 40 (5,7%), робітники – 26 (3,7%), працівники органів ДПС (у т.ч. колишні) – 20 (2,9%), безробітні – 13 (1,9%). До органів Міндоходів Донеччини частіше зверталися жінки – 50,4% звернень. Від чоловіків надійшло 48,2% звернень, 1,4% становлять звернення, стать яких не визначено.
Із усіх письмових звернень, що надійшли з початку року, розглянуто та надано відповіді на 648 звернень: на 524 звернення – відповідні роз`яснення, 49 вирішено позитивно (на користь платників податків), 39 направлено на розгляд за належністю до інших органів, 13 направлено на розгляд до правоохоронних органів, 11 не підлягає розгляду згідно з вимогами статей 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян», по 10 зверненнях заявникам відмовлено в задоволенні їх вимог, 2 – частково задоволено та 51 звернення знаходиться на виконанні. (діаграма 3)
З початку року посадовими особами органів ДПС області проведено 531 прийом громадян, у тому числі 221 виїзний прийом. У порівнянні з відповідним періодом минулого року кількість прийомів збільшилась на 2 (аналогічний період 2012 року – 529 прийомів). (діаграма 4)
Найбільш активними відвідувачами приймальні громадян виявилися жінки – 303 усних звернення, чоловіки зверталися рідше – 228.
Аналіз тематики основних питань, які розглядались під час особистих прийомів, свідчить про те, що найчастіше громадяни порушували питання оподаткування доходів фізичних осіб (163 звернення), подання податкової звітності (50 звернень), оподаткування доходів від підприємницької діяльності (45 звернень), плати за землю (41 звернення), працевлаштування до органів Міндоходів (40 звернень), місцевих податків і зборів (33 звернення) тощо. (діаграма 5)
За результатами розгляду усних звернень громадян на 478 надано роз’яснення, 53 – вирішено позитивно.
Органи Міндоходів Донецької області і надалі приділятимуть значну увагу зверненням громадян як одному з пріоритетних напрямів роботи, оскільки вважають, що дотримання норм доброчесності є важливим фактором, органічно пов’язаним з місією, на якій ґрунтується діяльність податкової служби, спрямована на зростання рівня добровільної сплати податків.
Відділ забезпечення доступу до публічної інформації
та організації розгляду звернень громадян
управління обслуговування платників податків
ГУ Міндоходів у Донецькій області