Головне управління ДПС у Донецькій області продовжує системну роботу з інформування та підтримки платників податків.
Ці зустрічі стали не просто інформаційними подіями — вони стали реальним інструментом підтримки бізнесу, майданчиком для відкритого діалогу між підприємцями та податковою службою.
Протягом останнього тижня на Донеччині фахівці податкової служби провели низку комунікаційних заходів, під час яких учасники мали змогу отримати:
фахові роз’яснення щодо змін у податковому законодавстві
індивідуальні консультації з актуальних питань обліку та звітності
практичні рекомендації для ведення підприємницької діяльності в умовах сьогодення
Так, днями головний державний інспектор Краматорської державної податкової інспекції Вікторія Глушко, в рамках функціонування комунікаційної податкової платформи, взяла участь в онлайн - заході з Краматорською філією Донецького обласного центру зайнятості «Переваги офіційної підприємницької діяльності. Вибір системи оподаткування. Гранти для бізнесу» для майбутніх суб’єктів господарської діяльності.
Під час зустрічі учасники обговорювали особливості систем оподаткування, умови перебування на спрощеній системі оподаткування,обов’язкові збори та платежі для успішноїпідприємницької діяльності. Інспекторка розповіла, що РРО/ПРРО для підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування 2, 3 і 4 групи є обов’язковим, якщо вони приймають оплату готівкою або карткою, незалежно від виду діяльності та обсягу доходів. Всі ФОП на загальній системі оподаткування також зобовʼязані використовувати РРО. Відповідно до Податкового кодексу підприємці - єдинники 1 групи можуть працювати без РРО та розрахункових книжок.
Оповідачка акцентувала увагу присутніх, що грант є безоплатною фінансовою допомогою, яка надається для реалізації певного проєкту. Не оподатковуються гранти від державного або регіонального бюджетів та призначені для освітніх, наукових, культурних та соціальних проєктів. Підлягають оподаткуванню гранти, що фінансуються компаніями, благодійними організаціями або фондами.У випадку грантодавця - резидента Україниподатки сплачуютьсявідповідно до договору (пп. 168.1.1 ст. 168 Податкового кодексу України)грантодавцем, або грантоотримувачем. У випадку грантодавця - нерезидента податки завжди сплачує грантоотримувач (пп. 168.2.1 ст. 168 Податкового кодексу України). У цьому випадку отримувач повинен включити суму гранту до загального річного доходу, подати декларацію та сплатити податки.
Інспекторка рекомендувала для підвищення обізнаності та інформованостіу податковій сфері використовувати сайт Державної податкової служби України та Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс. Для спрощення взаємодії з податковою фахівчиня докладно зупинилася на електронних сервісах ДПС.
Також фахівчинярекомендувала за отриманням адміністративних послуг, усних консультацій та практичної допомоги з питань роботи електронних сервісів від ДПС звертатися до фахівців Краматорської державної податкової інспекції за адресами:
- м. Краматорськ, бульв. Машинобудівників, буд. 22
телефони: +38 (066) 841-45-80 +38 (066) 318-91-47;
- м. Слов’янськ, пл. Соборна, буд. 3
телефони: (06262) 2-31-89 +38 (095) 501-33-54
- сел.Олександрівка, площа Незалежності, буд.3
телефони: +38(06269)2-12-54, +38095058 04 89.
Крім того за участю заступника начальника відділу податків і зборів з юридичних осіб у галузі будівництва, операцій з нерухомістю управління оподаткування юридичних осіб , ГУ ДПС у Донецькій області Полькіної Ірини Миколаївни у форматі зустрічі «круглий стіл» за темою: «Орендна плата як складова плати за землю, порядок укладання договорів оренди».
У ході проведення зустрічі приділено увагу визначенню поняття «оренда землі», а саме роз’яснено, що оренда землі – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Орендна плата – це обов’язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Звернено увагу платників, що оренда плата справляється у грошовій формі. За згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду на земельних торгах, не може бути зменшена за згодою сторін протягом строку дії договору оренди, а також у разі його поновлення.
Слухачам було доведено інформацію щодо мінімальних і максимальних розмірів орендної плати, а саме, що норми п.288.5 ст.288 ПКУ встановлюють мінімальні та максимальні межі розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у відсотках до нормативної грошової оцінки. При цьому, якщо розмір орендної плати, зазначений у договорі оренди, є нижчим від встановленого п.288.5 ст.288 ПКУ, орендарю слід звернутись до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, з яким укладено договір оренди землі, з приводу приведення його у відповідність.
Спілкуючись з платниками, було надано роз’яснення, щодо порядку укладання договорів оренди землі та внесення змін до них. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов’язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов’язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об’єкт оренди ( кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладання та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. Якщо договір не містить хоча б одну із зазначених істотних умов, у майбутньому він може бути визнаний неукладеним у судовому порядку.
Договір оренди земельної ділянки є підставою для нарахування орендної плати за таку земельну ділянку (абзац перший п.288.1 ст.288 ПКУ). Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України (абзац четвертий п.288.1 ст.288 ПКУ).
Звернено увагу присутніх, якщо органом місцевого самоврядування прийнято рішення про внесення змін (щодо площі, розміру орендної плати) до умов договору оренди землі (або поновлення договору оренди землі), то податкові зобов’язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності на підставі нових умов договору оренди землі виникають у суб’єкта господарювання після внесення відповідних змін до договору оренди землі, погоджених сторонами такого договору, та їх державної реєстрації у визначеному законодавством порядку.
Під час конференції платниками були надані наступні питання: з якої дати сплачується орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності: з дня підписання договору оренди земельної ділянки чи з дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки та чи є платником орендної плати СГ, який продовжує використовувати земельну ділянку державної та комунальної власності після закінчення терміну дії договору оренди, якщо новий договір на стадії переоформлення?
Надана відповідь з приводу першого питання: згідно з частиною першою ст.116 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-III (далі – ЗКУ) зі змінами та доповненнями громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗКУ, або за результатами аукціону. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст.125 ЗКУ). Слід зазначити, що орендар земельної ділянки зобов’язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, але не раніше державної реєстрації відповідного права оренди (абзац другий частини другої ст.25 Законом України від 06 жовтня 1998 року №161-XIV «Про оренду землі» зі змінами та доповненнями). Отже, орендна плата сплачується орендарем з дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки, якщо інше не встановлено умовами договору.
З приводу другого питання: у разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році (абзац другий п.287.1 ст.287 ПКУ). Офіційним визнанням і підтвердженням державою факту набуття, зміни або припинення відповідного права, у тому числі припинення права оренди земельної ділянки, є державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст.126 ЗКУ). Таким чином, суб’єкт господарювання (орендар) у разі припинення або розірвання договору оренди земельної ділянки державної і комунальної власності сплачує орендну плату за фактичний період у поточному році перебування землі у користуванні, тобто до вчинення відповідних дій щодо припинення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, якщо інше не передбачено істотними умовами такого договору та повернення земельної ділянки орендодавцю (відповідному органу виконавчої влади чи відповідній сільській, селищній, міській раді) на умовах, визначених договором.
Нещодавно Волноваська державна податкова інспекція Головного управління ДПС у Донецькій області, спільно з Центром підтримки внутрішньо переміщених осіб (ВПО) Волноваського району «Пліч-о-пліч» провела зустріч з платниками податків офлайн» на тему: «Внесення змін до Державного реєстру фізичної особи- платника податків: для чого, коли та як (Заява №5ДР)». На запитання платників податків відповідав заступник начальника Маріупольсько – Донецького, Бахмутсько – Горлівсько – Кальміуського відділу обслуговування платників Волноваської державної податкової інспекції Андрій Манько.
Заява № 5ДР («про внесення змін до Державного реєстру фізичної особи – платника податків») подається, коли фізособа‑платник має оновити свої облікові дані в реєстрі ДРФО впродовж 1 місяця від дня внесення змін до особистих даних. Наприклад:
o зміна прізвища, імені, по батькові;
o зміна дати або місця народження;
o зміна місця проживання/реєстрації;
o зміна громадянства чи ІПН (у разі необхідності)
Оновити свої дані в Державному реєстрі (прізвище, адреса, паспортні дані тощо) обов’язково згідно з Положенням № 822 та статтею 70.7 Податкового кодексу України .
Заяву № 5ДР можна подавати особисто або через довірену особу до податкового органу за місцем податкової адреси (звичайної реєстрації), а у випадку зміни місця проживання — до нового або будь‑якого іншого органу. Також через електронний кабінет платника (ЕК для громадян).
Звертаємо увагу, що Заяву за ф. № 5ДР можна подати за допомогою Електронного кабінету через меню: «ЕК для громадян»/«Заява про внесення змін до ДРФО (5ДР)». Для цього необхідно:
1. Увійти до Електронного кабінету, вхід до якого здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua, або через офіційний вебпортал ДПС. При цьому доступ до приватної частини Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП), отриманого у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – idd.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису.
2. Обрати меню «ЕК для громадян», розділ «Заява про внесення змін до ДРФО (5ДР)» та натиснути кнопку «Створити».
Обрати стосовно кого вноситься Заява за ф. № 5ДР: себе чи малолітньої дитини; зазначити чи перебуваєте на обліку як внутрішньо переміщена особа.
Запропонована форма заяви за ф. 5ДР складається з 4 блоків:
Блок 1.Особиста інформація.
Блок 2.Місце народження /місце проживання.
Блок 3.Документ, що посвідчує особу.
Платник податків самостійно обирає Центр обслуговування платників, де бажає отримати документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі в електронному вигляді (останній рядок блоку 3 заяви за ф. № 5ДР).
Блок 4.Додати копії документів.
Для додавання до заяви за ф. № 5ДР сканованих копій документів, що посвідчують особу та інших документів, які підтверджують зміни облікових даних, платнику податків необхідно натиснути «+» та заповнити наступні поля:
· у полі «Назва документу» обирається потрібна назва з випадаючого списку згідно з даними документа, що посвідчує особу або документа, який підтверджує зміни облікових даних;
· у полі 2 «Файл документу» обирається відповідна сканована копія документа. Формат файлу може бути pdf або jpg із обмеженням розміру не більше 5МБ.
3.Для збереження документа необхідно натиснути кнопку «Зберегти».
4.Натиснути кнопку «Підписати» та підписати за допомогою КЕП.
5. Натиснути кнопку «Відправити».
Картка платника податків надається протягом трьох робочих днів з дня подання фізичною особою заяви за ф. № 5ДР до контролюючого органу.
Також, проведено чергову зустріч начальника відділу адміністрування єдиного внеску управління оподаткування фізичних осіб Гаврюшенка Руслана Сергійовича з фізичними особами підприємцями та бухгалтерами.
В ході зустрічі були доведені зміни в податковому законодавстві відповідно Закону України від 18.06.2025 № 4505-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу», який набрав чинності з 05 липня 2025 року.
Руслан Сергійович нагадав, що згідно із п. 9-2 ФОПи, які перебувають на військовій службі, звільняються від обов’язку нараховувати, сплачувати та подавати звітність з єдиного внеску (ЄСВ) за себе. Крім того тепер звільнення поширюється і на тих, хто служить за контрактом. Він звернув увагу, що пільга надається автоматично на підставі даних з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, тобто без подання заяв чи документів. Якщо відомості не надійшли автоматично, особа може подати заяву та копію військового квитка або копію іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, копію контракту;
Наприкінці зустрічі Гаврюшенко Р.С. відповів на запитання платників.
Такі зустрічі – це не лише джерело актуальної інформації, а й ефективний інструмент зворотного зв’язку, що сприяє формуванню партнерських відносин між бізнесом та податковою службою.
ДПС з платниками створює простір для прозорого бізнесу та відповідального партнерства.