Днями Дружківсько-Костянтинівський відділ обслуговування платників Краматорської державної податкової інспекції ГУ ДПС у Донецькій області провів сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Реєстрації власного бізнесу». На питання, що надійшли під час заходу, відповідала головний державний інспектор Олена Новікова.
Оформлення підприємницької діяльності є надважливим етапом, що потребує особливої уваги. Правильний вибір організаційно-правової форми, реєстрація у відповідних державних органах, отримання необхідних ліцензій і дозволів, відкриття банківського рахунку — все це важливі кроки, які визначають подальший успіх.
Пропонуємо вашій увазі питання, які обговорювались під час спілкування з платниками податків.
Які існують способи реєстрації бізнесу і якому віддати перевагу?
На сьогодні багато процесів реєстрації бізнесу було цифровізовано, що значно спрощує процедуру. Портал diia.gov.ua надає можливість швидко та зручно зареєструвати як ФОП, так і ТОВ через спеціальну вкладку «створення бізнесу». Використання цього сервісу дозволяє уникнути черг і скоротити час на реєстрацію до мінімуму. Зареєструвати ТОВ онлайн наразі неможливо.
Офлайн-реєстрація ТОВ і ФОП проводиться державними реєстраторами і зазвичай займає більше часу. Це пов’язано з необхідністю відвідувати ЦНАП або нотаріуса. Документи подаються державному реєстратору ФОПом або засновником ТОВ особисто або його представником за нотаріально посвідченою довіреністю.
Офіційного адміністративного збору за первинну державну реєстрацію ФОП, ТОВ та інших юросіб немає. Державна реєстрація зазвичай відбувається в день надходження документів або наступного робочого дня. Виписка з державного реєстру надається наступного дня або через один робочий день.
Вибір між офлайн та онлайн реєстрацією залежить від ваших пріоритетів і можливостей. Онлайн-реєстрація на порталі «Дія» є сучасним, зручним та економічно вигідним способом зареєструвати свій бізнес в Україні.
Як визначається податкова адреса та основне місце обліку ФОП у випадку, коли адреса реєстрації в паспорті або довідці внутрішньо переміщеної особи є різними?
Державна реєстрація фізичної особи – підприємця (крім тих, що набули статусу електронного резидента (е-резидента) проводиться відповідно до норм Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань містяться, зокрема, відомості про місцезнаходження фізичної особи – підприємця (адреса місця проживання, за якою здійснюється зв’язок з фізичною особою – підприємцем).
Пунктом 45.1 ст. 45 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ) визначено, що податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.
Згідно з п. 65.1 ст. 65 ПКУ взяття на облік фізичних осіб – підприємців (крім тих, що набули статусу електронного резидента (е-резидента) у контролюючих органах здійснюється за податковою адресою на підставі відомостей з ЄДР, наданих державним реєстратором згідно із Законом № 755.
Взяття на облік здійснюється без подання будь – яких документів, у т.ч. документів, якими підтверджується місце проживання такої фізичної особи.
Основне місце обліку та податкова адреса фізичної особи - підприємця визначається за місцезнаходженням, зазначеним в ЄДР.
Наслідком недостовірності даних про місцезнаходження може бути неналежне виконання обов’язків фізичної особи – підприємця, що в свою чергу може бути підставою для застосування контролюючими органами штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до таких платників податків.
У зв’язку з цим дані про місцезнаходження фізичної особи – підприємця (податкову адресу) мають бути достовірними, зміна таких даних має бути своєчасно зареєстрована в ЄДР.
Чи подається до контролюючого органу платником ПДВ (ЮО та ФОП) реєстраційна заява за формою № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація» у разі зміни місцезнаходження (місця проживання), пов’язаного зі зміною адміністративного району?
Змінами, внесеними Законом України від 16 січня 2020 року № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» до п. 183.15 ст. 183 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями, спрощено (скорочено) процедуру перереєстрації платника ПДВ. Зокрема, із переліку підстав для проведення перереєстрації платника ПДВ виключено таку підставу як зміна платником ПДВ свого місцезнаходження (місця проживання).
У зв’язку із цим не передбачається перереєстрація у разі зміни суб’єктом господарювання місцезнаходження (місця проживання), а отже, платником ПДВ не подається до контролюючого органу заява за формою № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація».
Які переваги «білого бізнесу» згідно новацій законодавства?
Основними аспектами Національної стратегії доходів, експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками в ДПС та новаціями податкового законодавства, передбачених Законом України від 18.06.2024 №3813-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» передбачено формування Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства (далі – Перелік). І суб’єкти господарювання, включені до цього Переліку, будуть звільнятись від переважної більшості документальних позапланових, планових та фактичних перевірок; скорочуються строки камеральних та документальних перевірок для отримання бюджетного відшкодування та терміни надання індивідуальних податкових консультацій;
Під час спілкування з дозвонювачами інспекторка акцентувала увагу на окремому субсайті ДПС «Територія високого рівня податкової довіри», користуючись яким платники мають можливість отримати зручний доступ до актуальної інформації, зокрема, Переліків платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства та розрахованих середніх показників критеріїв у розрізі регіонів, видів економічної діяльності, груп платників податків та періодів.