Днями Дружківська державна податкова інспекція ГУ ДПС у Донецькій області провела сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Оподаткування для майбутніх платників податків». На питання, що надійшли під час заходу відповідала головний державний інспектор Дружківської державної податкової інспекції Вікторія Глушко.
Пропонуємо вашій увазі питання, які обговорювались під час спілкування з молоддю для поглиблення податкових знань та їх практичного використання.
Чи можу я отримати особисті ключі в 14 років, якщо я тільки отримав паспорт?
Ідентифікація особи, яка звернулася до Кваліфікованого надавача ЕДП Державної податкової служби України, здійснюється за паспортом громадянина України. Діти віком від 14 до 18 років отримують ключ особисто при наявності паспорта, його копій, «Реєстраційної картки для фізичної особи» та флеш-носія, згода батьків для цього не потрібна.
Офіційний інформаційний ресурс Кваліфікованого надавача ЕДП Державної податкової служби України (www.ca.tax.gov.ua) містить зразки заяв їх бланки та вичерпну інформацію для оформлення особистих ключів.
Згенерувати особисті ключі можливо безпосередньо у відокремлених пунктах реєстрації Кваліфікованого надавача ЕДП Державної податкової служби України. Адреса для генерації ключів: м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, б. 22.
Які документи, необхідні для отримання особистих ключів?
Документи, необхідні для отримання електронних довірчих послуг фізичною особою:
- заповнена та підписана «Реєстраційна картка для фізичної особи» встановленого зразка, у двох примірниках;
- оригінал та засвідчена копія паспорта громадянина України (копії 1-2 сторінок (3-6 за наявності відміток), або копія з обох сторін безконтактного електронного носія (у випадку наявності паспорта громадянина України виготовленого у формі ID-картки), або паспорта громадянина України для виїзду за кордон з відміткою про постійне місце проживання в іноземній державі;
- оригінал та засвідчена копія посвідчення біженця, або посвідки на постійне (тимчасове) місце проживання, або копія, з обох сторін, безконтактного електронного носія (у випадку наявності посвідки на постійне (тимчасове) місце проживання виготовленої у формі ID-картки), або паспорта громадянина іншої країни із нотаріально засвідченим перекладом на українську мову;
- оригінал та засвідчена копія документа про зміну прізвища заявника, виданого відповідним державним органом (якщо в поданих документах є невідповідність прізвища);
- засвідчена копія реєстраційного номеру облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера). За наявності у паспорті громадянина України реєстраційного номера облікової картки платника податків, замість копії картки платника податків, може бути подана копія сторінки паспорта громадянина України з відповідною відміткою. Якщо через релігійні переконання фізична особа відмовилась від реєстраційного номеру облікової картки платника податків, додатково подається копія сторінки паспорту з відміткою про таку відмову.
Навіщо потрібен реєстраційний номер облікової картки платника податків?
Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) – це цифровий код, необхідний кожному платнику податків для обліку у податковій службі. РНОКПП не змінюється протягом всього життя, крім випадків пов’язаних з релігійними переконаннями. Реєстраційний номер супроводжує людину в багатьох сферах діяльності, які передбачають соціальні, економічні та трудові відносини.
РНОКПП необхідний для укладання угод у нотаріуса, здійснення банківських операцій, оформлення на роботу, вступу у навчальний заклад.
Чи необхідно звертатися до податкової після отримання паспорта виготовленого у формі ID-картки?
У випадках зміни місця проживання, паспорта або прізвища, ім'я, по батькові - картка платника податків підлягає оновленню. Зміни вносяться до реєстраційного номеру облікової картки платника податків. Послуга безкоштовна. Можна скористатися послугою по внесенню змін засобами «Електронного кабінету платника». Для чого після авторизації заповнюється форма 5-ДР у приватній частині кабінету та додаються відскановані копія паспорту та витягу про місце проживання.
Наслідки відмови від РНОКПП, чи можу я відмовитись від коду і чи зроблять мені відмітку у паспорті якщо паспорт оформлюється вперше?
Ви можете відмовитися від РНОКПП через релігійні переконання. Замість РНОКПП, для Вашої ідентифікації, буде використовуватися окремий реєстр, куди будуть внесені серія та номер паспорта. Відповідно п. 70.5 ст.70 розділу ІІ Податкового кодексу України та розділу VIII Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822. Фізична особа, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, зобов’язана особисто подати до відповідного контролюючого органу Повідомлення за формою № 1П, яке є водночас заявою для обліку в окремому реєстрі Державного реєстру, та пред’явити паспорт громадянина України або документ, на підставі якого оформлюється паспорт вперше.
Треба розуміти, що таке рішення створить зайві клопоти, пов'язані з оформленням додаткових довідок, і проблеми, пов'язані з роботою деяких органів. Якщо після відмови, Ваші релігійні переконання зміняться, Ви завжди зможете отримати РНОКПП.
Що означає позначка «Верифікуємо» у мобільному за стосунку «Дія»?
Позначка «Верифікуємо» означає, що РНОКПП перевіряється в реєстрах банку та Державної податкової служби.
Картка платника податку автоматично відображається в застосунку після авторизації в ньому. Номер відображається не одразу, адже згідно із законодавством його потрібно верифікувати. Перевірка документа триває від 3 до 20 хвилин.
Дія це робить автоматично під час першої авторизації у застосунку та автоматично кожні 30 днів у майбутньому, тому якщо позначка «Верифікуємо» не зникає декілька днів та у випадку змін даних у документах (новий паспорт, зміна прізвища або адреси реєстрації тощо) необхідно оновити РНОКПП у податковій.
Чи може студент сам оформити податкову знижку?
Студенти університетів та коледжів України, які вчяться на контракті, можуть повертати частину виплат за навчання у вигляді податкової знижки. Оформити податкову знижку може сам студент (якщо має офіційний заробіток, з якого сплачує податки) або члени його сім’ї першого ступеня спорідненості.
Відшкодуванню підлягають лише послуги українських закладів освіти. Не відшкодовуються додаткові курси, навчання на військовій кафедрі та витрати на гуртожиток.