Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Нагальні питання податкового законодавства консультували на «гарячих лініях» податківці Краматорської та Покровської ДПІ

, опубліковано 14 листопада 2025 о 13:28

     Сьогодні податкова служба Донеччини на постійній основі продовжує проводити роз’яснювальну роботу для платників податків, створюючи умови для відкритого спілкування, підвищення рівня податкової культури та підтримки бізнесу у непростий час. Адже законодавча обізнаність платників – це основа для роботи бізнесу у рамках правового поля.

     На цьому тижні в податковій службі Донеччини відбулись сеанси телефонного зв’язку «гаряча лінія» в Краматорській та Покровській державних податкових інспекціях Головного управління ДПС у Донецькій області.

     В Краматорській ДПІ відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Актуальні питання обліку платників». На запитання платників податків відповідала начальник відділу обслуговування платників, об’єктів оподаткування та ведення реєстрів Краматорської ДПІ Тетяна Кравців.

     Відповіді на найбільш актуальні питання. 

     Яким платникам податків контролюючий орган видає довідку про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню в ЄДР за формою № 34-ОПП та який термін її дії?

    Фахівець зауважила, що Довідка про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань за формою № 34-ОПП (далі – довідка за ф. № 34-ОПП) надається таким платникам податків:

фізичним особам, які здійснюють незалежну професійну діяльність: адвокатам, нотаріусам, приватним виконавцям, судовим експертам, арбітражним керуючим тощо;

нерезидентам (іноземним юридичним компаніям, організаціям), у тому числі постійним представництвам нерезидента, що включені до реєстру платників податків – нерезидентів із ознакою платника податку на прибуток, а також отримали майнові права на нерухомість або землю, відкрили рахунок в банку, іншій фінансовій установі, небанківського надавача платіжних послуг / емітента електронних грошей, в яких відкривається рахунок / електронний гаманець, дипломатичним місіям та іноземним юридичним особам – виконавцям проектів (програм) міжнародної технічної допомоги, представництв донорських установ в Україні;

військовим частинам;

уповноваженим особам договорів про спільну діяльність та управителям майна.

      Керівник підрозділу акцентувала увагу, що термін дії довідки за ф. № 34-ОПП є необмежений, крім випадків: 

1) для фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, зазначається строк, якщо такий строк вказаний у свідоцтві про реєстрацію чи іншому документі (дозволі, сертифікаті тощо), що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності;

2) для договору про спільну діяльність зазначається строк дії договору про спільну діяльність, якщо такий строк указаний у договорі;

3) для договору управління майном зазначається строк дії договору управління майном, указаний у договорі, або п’ять років, якщо сторони не визначили строку дії договору управління майном;

4) якщо платник податків створений на визначений строк чи перебуває на обліку в контролюючому органі до визначеного терміну, зазначається відповідна дата.

      Про припинення діяльності ФОП у зв’язку зі смертю, під час сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія» з платниками податків роз’яснювала головний державний інспектор Покровської ДПІ Головного управління ДПС у Донецькій області Людмила Олійник. 

     Податківиця пояснила про порядок державної реєстрації припинення підприємницької діяльності підприємця у разі його смерті, визнання безвісно відсутнім або оголошення померлим. Як вносяться відповідні відомості до ЄДР, що відбувається з податковим обліком, які особливості припинення трудових відносин із працівниками та які обов’язки покладаються на спадкоємців щодо подання звітності й сплати податкових зобов’язань померлого ФОП.

    Життєво необхідні питання та відповіді до них, що обговорювались під час заходу. 

    Чи можна продовжити діяльність ФОП, якщо ви спадкоємець?

     Спадкоємець спочатку має закрити ФОП померлої людини, а потім відкрити новий — на власне ім'я. Зазначимо, що спадкоємець померлого підприємця отримує у власність майно, що йому належало та може використовувати його для подальшого ведення підприємницької діяльності.

     Як закрити ФОП після смерті?

     Фахівець акцентувала увагу, що інформація про смерть підприємця надходить до податкових органів протягом місяця після трагічної події. В результаті ідентифікаційний номер людини анулюється, але на підставі цього реєстрація її підприємницької діяльності не припиняється. Тому родичам померлого обов'язково слід звернутися особисто до державного реєстратора для ліквідації ФОП.

    Наразі це неможливо зробити через Дію, тому що послугою автоматичного закриття ФОП онлайн може скористатися тільки підприємець особисто. Отже родичу чи іншій особі потрібно пройти відповідну процедуру офлайн:

через ЦНАП;
через нотаріуса, який має право внести зміни до державного реєстру.
Після отримання інформації реєстратор внесе запис до ЄДР, а дані автоматично надійдуть до податкової, що призведе до зняття ФОП з обліку. Ніяких додаткових дій з боку родичів (спадкоємців) не потрібно. Звітність подавати не потрібно,оскільки це не передбачено Податковим кодексом, а податковий борг та інші грошові зобов'язання, окрім ЄСВ, сплачують спадкоємці після прийняття спадщини в межах вартості успадкованого майна.

     Крім того, Податковим кодексом прямо передбачений обов’язок спадкоємців сплатити заборгованість з податків за такий ФОП. Оплату потрібно буде провести вже після прийняття спадщини у межах та пропорційно отриманої спадщини. При цьому ЄСВ сплачувати не потрібно, адже спадкоємці не вказані як платники ЄСВ у Законі про ЄСВ.

    Такий діалог з платниками податків допомагає підтримати бізнес у складний період в країні.