Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему «Новації податкового законодавства» Волноваської ДПІ

, опубліковано 07 лютого 2025 о 11:29

Пропонуємо переглянути добірку відповідей на запитання, що надійшли під час проведення телефонного зв’язку.

Питання: До якого контролюючого органу мають звертатися фізичні особи, які володіють кількома об’єктами житлової чи нежитлової нерухомості в різних населених пунктах, щоб звірити дані?

Відповідь: Платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо: 

- об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; 

- розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; 

- права на користування пільгою зі сплати податку; 

- розміру ставки податку; 

- нарахованої суми податку. 

Якщо дані контролюючих органів не співпадають з даними підтвердженими платником податку на підставі відповідних оригіналів документів, такими як документи на право власності, податкова служба робить перерахунок за його адресою і надсилає нове повідомлення-рішення. Попереднє рішення вважається скасованим. 

Якщо платник податків подає документи на нерухомість, якої немає в базі даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, сплата податку здійснюється на підставі поданих платником відомостей. Це діє до отримання податковою службою інформації від реєстраційних органів про перехід права власності на об’єкт оподаткування. 

Крім того, фізичні особи, з використанням кваліфікованого електронного підпису, мають можливість переглянути сформовані податкові повідомлення-рішення щодо сум нарахованих їм податкових зобов'язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Це можна зробити в меню «ЕК для громадян»/розділ «Загальна інформація про платника»/вкладка «Повідомлення про обов'язок сплатити суму грошового зобов'язання (ППР)» приватної частини Електронного кабінету, вхід до якого здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через вебпортал ДПС.

 

Питання: Від яких податкових зобов’язань звільнюються  мобілізовані фізичні особи – підприємці?

Відповідь: Мобілізовані фізичні особи – підприємці (далі – ФОП) та особи, які провадять незалежну професійну діяльність на весь період їх військової служби звільняються від обов’язку: 

- нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб; 

- нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку; 

- нарахування, сплати та подання звітності з військового збору у складі податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку. 

Підставою для такого звільнення є подані за місцем податкової реєстрації наступні документи: 

- заява самозайнятої особи; 

- копія військового квитка або іншого документа, що підтверджує призов на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період. 

Документи подаються протягом 10 днів після демобілізації, а у разі перебування особи на лікуванні - протягом 10 днів по його завершенню. 

Якщо мобілізована особа має найманих працівників, то на строк своєї служби вона може уповноважити іншу особу виплачувати зарплату. Уповноважена особа зобов’язана нараховувати та утримувати податки та збори з доходу у вигляді заробітної плати найманих працівників. Після демобілізації самозайнятої особи протягом 180 днів має сплатити ці податки та збори до бюджету. При цьому штрафи та фінансові санкції за цей період не будуть нараховані. 

Питання: Сплата єдиного соціального внеску: що змінилося для ФОП у 2025?

Відповідь: Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» з 1 січня фізичні особи-підприємці знову зобов’язані сплачувати єдиний соціальний внесок (далі - ЄСВ), тобто всі ФОП втрачають право на добровільну сплату ЄСВ за себе.

З 1 березня 2022 р. всі підприємці мали право не нараховувати, не обчислювати і не сплачувати ЄСВ за себе, а з 1 серпня 2023 р. відновлено обов’язок сплачувати єдиний податок для ФОП - платників єдиного податку І та ІІ груп, крім тих, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованій території України.

Перші обов’язкові платежі за січень-березень 2025 р. необхідно внести до 20 квітня 2025 р. Підприємці повинні дотримуватися чітких строків внесення платежів – до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом.

Мінімальний страховий внесок 1760 грн на місяць (8000 грн * 22%).

Максимальний внесок – 35 200 грн (160 000 грн * 22%).

Максимальна база для нарахування ЄСВ тимчасово підвищується із 15 мінімальних заробітних плат (120 000 грн) до 20 мінімальних заробітних плат (160 000 грн).

 Право не сплачувати ЄСВ за себе збережено для деяких категорій підприємців, зокрема:

·                   ФОП, які є людьми з інвалідністю, за умови наявності пенсійних або соціальних виплат;

·                   ФОП, які є пенсіонерами за віком або за вислугою років;

·                   ФОП, які одночасно є найманими працівниками і за яких ЄСВ сплачує роботодавець (не менше 22% від мінімальної заробітної плати);

·                   ФОП на загальній системі оподаткування без доходу;

·                   ФОП, які мобілізовані - на весь період служби, за умови подання підтверджуючих документів.

Питання: Який податок на нерухомість за «зайву» площу потрібно сплатити?

Відповідь: Статтею 266 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) встановлено, що платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та нежитлової нерухомості. 

За об’єкти житлової нерухомості податок для фізичних осіб розраховується за площу, що перевищує: 

·                   квартир площею понад 60 кв. м;

·                   будинків площею понад 120 кв. м;

·                   інших різних типів житла, в тому числі їх часток, понад 180 кв. метрів.

Ставку податку визначає місцева влада. При цьому обов’язково має врахувати тип житла та розташування.

Розмір ставки податку не може перевищувати 1,5 % розміру мінімальної зарплати за 1 квадратний метр, яка на 1 січня 2024 року становила 7100 грн. Отже, максимальний розмір ставки — 106,5 грн за 1 квадратний метр.

Податкові повідомлення-рішення про сплату сум податку, контролюючі органи відповідно до Кодексу надсилають (вручають) платнику податку до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком) за місцем його податкової адреси (реєстрації). 

Податкове зобов’язання з податку сплачується фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. 

Від сплати податку звільнені:

·                   власники житлової нерухомості, сумарна площа якої не перевищує встановлених норм;

·                   власники, чия нерухомість знаходиться на окупованих територіях, пошкоджена чи в зоні активних бойових дій

 

Питання: Коли вперше потрібно буде звітувати за новою формою податкового розрахунку з податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), військового збору (ВЗ), та єдиного соціального внеску (ЄСВ)?

Відповідь: Наказом Міністерства фінансів України від 30.01.2025 №53 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 24.01.2025 №39» затверджено нову форму податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску  (далі – Податковий розрахунок), який повинен подаватися щомісячно. При цьому, за IV квартал 2024 року Податковий розрахунок подається  по терміну квартальної звітності (не пізніше 10 лютого 2025 за старою формою).

Місячний звіт подається у строк для податкового місяця (оновлена редакція п.51.1 та абз.1 пп. «б» п.176.2 Кодексу) протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного місяця. Таким чином, вперше щомісячний звіт за січень 2025 року необхідно подати  не пізніше  20 лютого 2025 року за новою формою (F0500110 – для юридичних осіб; F0500110 – фізичних осіб) .

Нова форма звіту включає основний розрахунок і декілька додатків: 

1. Додаток 1 – інформація про ЄСВ. 

2. Додаток 4ДФ – відомості про доходи. 

3. Додаток 5 – інформація про трудові відносини. 

4. Додаток 6 – дані про спеціальний стаж. 

Під час сеансу «гарячої лінії» додзвонювачам надано розгорнуті та вичерпні відповіді.