17.02.2022 р. Кальміуською державною податковою інспекцією проведено семінар на теми «Обов’язкове декларування доходів громадян, отриманих у 2021 році», «Особливості застосування одноразового (спеціального) добровільного декларування фізичних осіб», «Інформаційна кампанія щодо новацій податкового законодавства, передбачених Законом України від 14 грудня 2021 року № 1946-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України» «Інформаційна - розʼяснювальна кампанія щодо новацій податкового законодавства, передбачених Законом України від 30.11.2021 № 1914 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», «Актуальні питання при застосуванні РРО/ПРРО платниками спрощеної системи оподаткування. Порядок ведення обліку товарних запасів фізичними особами-підприєцями, у тому числі платниками єдиного податку.» на якому платників податків було проінформовано про вимоги статей 170, 172, 173, 174 розділу IV Податкового кодексу України щодо особливостей нарахування (виплати) та оподаткування окремих видів доходів.
Під час семінару фахівці ДПІ звернули увагу на необхідність декларування доходів таких як:
- від продажу або надання в оренду рухомого або нерухомого майна;
- від здійснення господарської діяльності або незалежної професійної діяльності (крім фізичних осіб – підприємців платників єдиного податку) ;
- від продажу власної сільськогосподарської продукції);
- не від податкових агентів;
- основна сума боргу по кредиту платника, прощеного кредитором по його самостійному рішенню;
- у вигляді спадщини або дарунка;
- від продажу цінних паперів та корпоративних прав;
- іноземні доходи;
- отримані від фізичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи
Крім того, платників повідомили про нові можливості подання податкової декларації через електронний кабінет платника податків. Для цього необхідно зареєструватись та отримати електронний цифровий підпис.
Головною ознакою процесу декларування цього року, як і в попередні, є спрямованість податкових органів на налагодження партнерських відносин з платниками податків, якісніше їх обслуговування, створення сприятливих умов громадянам, які виконують, як визначено ст. 67 Конституції України, громадянський обов'язок перед державою та суспільством стосовно подання декларацій про доходи за минулий рік та сплати податків.
Бланк декларації, як і необхідну консультацію з його заповнення, можна також безкоштовно отримати в податковому органі за місцем реестрації. Для того, щоб громадяни могли у зручний для них час звернутися до податкових органів за допомогою щодо заповнення декларації або подати вже складену декларацію про доходи, запроваджено спеціальний режим роботи податкових органів, що дасть змогу громадянам витратити мінімум часу на декларування отриманих ними доходів.
Також платників повідомили про одноразове (спеціальне) добровільне декларування, яке проводиться з 01 вересня 2021 року до 01 вересня 2022 року (далі – період одноразового (спеціального) добровільного декларування) та передбачає сплату збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування. Збір з одноразового (спеціального) добровільного декларування самостійно розраховується декларантом з вартості належних йому активів з урахуванням ставок такого збору, визначених підрозділом 94 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та відображається ним в одноразовій (спеціальній) добровільній декларації.
Скористатися одноразовим (спеціальним) добровільним декларуванням можуть фізичні особи – резиденти, у тому числі самозайняті особи, а також фізичні особи, які не є резидентами України, але які були резидентами на момент отримання (набуття) об’єктів декларування чи на момент нарахування (отримання) доходів, за рахунок яких були отримані (набуті) об’єкти декларування, і які відповідно до Кодексу є чи були платниками податків (далі – декларант).
Об’єктами одноразового (спеціального) добровільного декларування (далі – об’єкти декларування) можуть бути визначені підпунктами 14.1.280 і 14.1.281 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу активи фізичної особи, що належать декларанту на праві власності (в тому числі на праві спільної часткової або на праві спільної сумісної власності) і знаходяться (зареєстровані, перебувають в обігу, є на обліку тощо) на території України та/або за її межами станом на дату подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації
Одноразова (спеціальна) добровільна декларація подається безпосередньо декларантом до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронній формі з урахуванням вимог, встановлених розділом ІІ Кодексу, та особливостей, встановлених підрозділом 94 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Крім того, метою інформаційної кампанії стало інформування платників податків про новації податкового законодавства, передбачені Законом України від 14 грудня 2021 року № 1946-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1946), підвищення рівня податкової культури в суспільстві.
Ключовим показником Закону № 1946 є формування в Україні передової цифрової економіки протягом найближчих років та зростання частки високотехнологічних продуктів та послуг у загальному ВВП країни.
Впровадження положень Закону № 1946 забезпечить дієві стимули для активного розвитку інформаційних технологій та інновацій в Україні, створення сприятливих умов для ведення інноваційного бізнесу, розбудови цифрової інфраструктури, залучення інвестицій в ІТ-індустрію та створення нових робочих місць.
Запроваджується низка заходів щодо стимулювання розвитку ІТ-індустрії, зокрема:
спеціальний режим оподаткування юридичних осіб, які перебуватимуть у статусі резидентів Дія Сіті (ІТ-компанії), що відповідатимуть вимогам, які передбачені Законом України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667), та будуть включені до спеціального реєстру Дія Сіті, ведення якого здійснюватиме уповноважений орган – центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері цифрової економіки;
спеціальний режим оподаткування окремих доходів працівників резидентів Дія Сіті та залучених ними гіг-спеціалістів (фахівців, які виконують роботи (надають послуги) у межах здійснення резидентами Дія Сіті їх господарської діяльності на підставі гіг-контрактів, укладених відповідно до вимог Закону № 1667).
Спеціальний режим оподаткування резидентів Дія Сіті передбачає можливість переходу ними на оподаткування податком на прибуток підприємств за особливими умовами, що передбачають ставку податку у розмірі 9 відсотків та оподаткування лише низки операцій, таких як, зокрема:
1) виплати процентів на користь нерезидентів – пов’язаних осіб або нерезидентів, зареєстрованих у державах, що є «низькоподатковими» юрисдикціями;
2) надання фінансової допомоги не платнику податку, яка не підлягає поверненню, або пов’язаній фізичній особі – неплатнику податку, або пов’язаній особі – нерезиденту незалежно від наявності умови про повернення, або пов’язаній юридичній особі – неплатнику податку чи непов’язаній особі, яка залишається неповернутою протягом 12 календарних місяців (крім окремих випадків);
3) безоплатне надання майна неплатнику податку (крім окремих випадків);
4) виплати, що здійснюються у зв’язку із вкладенням в об’єкти інвестицій (у тому числі придбанням майна), що перебувають за межами території України;
5) придбання майна, робіт, послуг у неплатника податку – нерезидента та/або передача майна, робіт, послуг неплатнику податку – нерезиденту (якщо розрахунки чи постачання майна, робіт, послуг за відповідними операціями не здійснено у 360-денний чи інший строк відповідно до вимог чинного законодавства);
6) виплата роялті в сумах перевищення ліміту та в інших окремих випадках.
Спеціальний режим оподаткування окремих доходів працівників та гіг-спеціалістів резидентів Дія Сіті передбачає:
1) оподаткування податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відсотків:
заробітної плати працівників резидентів Дія Сіті;
винагороди гіг-спеціалістів за гіг-контрактами, укладеними з резидентами Дія Сіті;
авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори;
2) сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) у розмірі:
мінімального страхового внеску – для працівників резидентів Дія Сіті;
22 відсотка від визначеного з урахуванням положень гіг-контракту розміру бази нарахування єдиного внеску, однак не більше максимальної та не менше мінімальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом – для гіг-спеціалістів резидентів Дія Сіті.
Ще однією метою інформаційно-роз’яснювальної кампанії згідно закону України від 30.11.2021 № 1914 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон № 1914), є підвищення рівня податкової культури в суспільстві.
Основними новаціями Закону № 1914 є:
- Проведено індексацію ставок акцизного податку на алкогольні напої, екологічного податку та рентної плати;
- контролюючі органи отримали можливість надавати за запитами органів місцевого самоврядування звітність у розрізі платників податків (раніше було тільки в розрізі юридичних осіб);
- встановлено повноваження сільських, селищних, міських рад щодо надання інформації (документів) контролюючим органам про виділені земельні ділянки у натурі власникам земельних часток (паїв) на підставі рішень органу місцевого самоврядування;
- уточнено терміни, що застосовуються у Податковому кодексі України, зокрема: «добування корисних копалин», «кондиції на мінеральну сировину об’єкту (ділянки) надр», «мінеральна сировина», «обсяг видобутих корисних копалин (мінеральної сировини)», «первинна переробка (збагачення) мінеральної сировини», «роялті», «сільськогосподарський товаровиробник»;
- визначені поняття: «передпродажна підготовка для цілей розділу ІХ Кодексу», «інвестиційне золото для цілей розділу V Кодексу»;
- надано право контролюючим органам відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відео- фіксацію (відеозйомку), накопичувати та використовувати таку мультимедійну інформацію (фото-, відео-, звукозапис) під час проведення перевірок;
- передбачена можливість отримання платником податків податкової інформації про інших платників податків за попередньо наданою згодою таких осіб;
- терміни відновлення втрачених документів приводяться у відповідність до термінів проведення документальних перевірок з питань перевірки заявленого до відшкодування з бюджету та/або від’ємного значення податку на додану вартість (було: термін проведення перевірки – 60 днів, в той же час як термін відновлення документів – 90 днів);
- платники податків звільняються від обов’язку надання інформації та її документального підтвердження на повторний запит контролюючого органу, якщо такі документи вже надавалися;
коди УКТ ЗЕД, що зазначені у Податковому кодексі України, приведено у відповідність до нової версії кодів УКТ ЗЕД 2017 року.
Крім того, під час семінару фахівці ДПІ нагадали присутнім , що з 1 січня 2022 року для фізичних осіб підприємців – платників єдиного податку другої, третьої та четвертої груп, які здійснюють підприємницьку діяльність в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, введено обов’язок щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій або програмних реєстраторів розрахункових операцій, відповідно до вимог пункту 296.10 статті 296 Податкового кодексу України.
Для здійснення розрахункових операцій, суб’єкти господарювання можуть застосовувати класичний або програмний РРО. Платники податків, при реєстрації РРО/ПРРО, мають можливість онлайн подати до податкового органу за своїм місцем обліку заяву за ф.№1-РРО або ф.№1-ПРРО. Така можливість надана через приватну частину Електронного кабінету.
Податківці звернули увагу, що 23 грудня 2021 року було внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України №1336 від 23 серпня 2000р. «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», якими передбачено, що роздрібна торгівля на території села товарами (крім підакцизних товарів) фізичними особами – підприємцями, які сплачують єдиний податок, може здійснюватись без застосування РРО/ПРРО (за умови використання КОРО та розрахункових книжок).
Також, учасників семінару було поінформовано про зміни у законодавстві щодо Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2021 № 496 (далі – Порядок № 496).
Порядок № 496 не поширює свою дію на платників єдиного податку I групи.
З загального числа платників єдиного податку II – IV груп, Порядок № 496 поширює свою дію виключно на платників, визначених п.61 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України, які здійснюють:
- реалізацію технічно-складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення;
- реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Водночас, Порядок № 496 поширює свою дію на фізичних осіб – підприємців III групи єдиного податку, які зареєстровані платниками ПДВ.
Разом з цим, Порядок № 496 встановлює обов’язок ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації для ФОП, які використовують загальну систему оподаткування та здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до Форми обліку інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід'ємною частиною такого обліку. Первинні документи, на підставі яких внесено записи до Форми обліку, є обов'язковими додатками до такої форми. Внесення даних до Форми обліку щодо надходження товарів на підставі первинних документів здійснюється до початку їх реалізації. Форма обліку ведеться за вибором ФОП у паперовій або в електронній формі.
Наприкінці семінару учасникам зустрічі було рекомендовано долучитися до інформаційних ресурсів ДПС.