Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Використання електронних підписів та їх носіїв

, опубліковано 27 листопада 2020 о 14:38

19 листопада 2020 року за участі старшого  державного інспектора Мирноградської ДПІ Головного управління ДПС у Донецькій області                               Інни Конопльової відбулося спілкування з  платниками податків засобами  skype у режимі відеозвʼязку.

Платників цікавило питання відмінностей між ЕЦП та КЕП та чи можна користуватись своїм старим ЕЦП.

Фахівець пояснила,  що 07 листопада 2018 року набрав чинності Закон від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги». Закон скасував таке поняття як ЕЦП та ввів замість нього нове: КЕП  кваліфікований електронний підпис. Тобто КЕП – це удосконалений аналог ЕЦП. Закон дозволив платникам повноцінно користуватися ЕЦП ще два роки з моменту набрання чинності Законом. Таким чином  07 листопада 2020 року платники, які користуються ЕЦП замість КЕП, втратили можливість підписувати електронні документи та звітність

Але всі платники, які отримували електронні підписи після 07.11.2018 р. вже мають свій КЕП, оскільки з дня набрання чинності Законом старі ЕЦП не випускались. Якщо  електронний підпис  було  отримано  після 07.11.2018 р. і він працював, то це КЕП.

Також  платник запитав,  як власне перевірити, чим він користується,  ЕЦП чи КЕП?

Щоб перевірити, КЕП у вас чи досі ЕЦП, можна подивитися договір, укладений з тією особою, яка видала електронний підпис. Якщо в договорі є такі характерні словосполучення як «кваліфікований електронний підпис», «кваліфікований надавач електронних довірчих послуг», «кваліфікований сертифікат відкритого ключа» та інші фрази зі словом «кваліфікований» чи «довірчі», тоді у вас КЕП.

Якщо ж договір стосується електронного цифрового підпису чи посиленого сертифіката відкритого ключа, то у вас досі ЕЦП і його треба замінити на КЕП. Отже, якщо у Вас КЕП, то після 07.11.2020 р. для вас нічого не зміниться.

Окрему турботу у платників викликає  поняття «токен» та чи обовʼязково ним користуватись. 

Фахівець нагадала що таке токен і для кого він обов’язковий.

КЕП існує в електронній формі. Тому йому потрібен фізичний носій для зберігання та можливості його використання. За нормами Закону, такий фізичний носій називається «засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки» (далі – засіб КЕП). Тобто це флешка, на яку записують КЕП. Такі засоби КЕП бувають двох видів:

  1. простий засіб КЕП – пристрій, призначений для створення КЕП та зберігання особистого ключа КЕП (проста флешка);
  2. захищений носій особистих ключів – засіб КЕП, призначений не лише для зберігання КЕП, але й для захисту записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, безпосереднього ознайомлення зі значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (токен).

Отже, КЕП може зберігатися як на простій флешці, так і на токені – флешці з підвищеним рівнем захисту інформації, що міститься на ній.

Закон не зобов'язує приватних суб'єктів господарювання (як юридичних осіб, так і фізичних осіб-підприємців) використовувати саме токени для зберігання своїх КЕП.

За вимогами абз. 2 ч. 2 ст. 17 Законувикористовувати виключно токени, зобов'язані лише такі суб'єкти:

  1. органи державної влади;
  2. органи місцевого самоврядування;
  3. підприємства, установи та організації державної форми власності;
  4. державні реєстратори;
  5. інші суб’єкти, уповноважені державою на здійснення функцій державного реєстратора.

Враховуючи вищевикладене, приватні суб'єкти господарювання не зобов'язані купувати токени. При цьому заборони придбавати токени для бізнесу також не встановлено.