Як відомо, корупція є однією із найнебезпечніших загроз правам людини, демократії, правопорядку, чесності та соціальній справедливості, вона перешкоджає економічному розвиткові та загрожує належному і справедливому функціонуванню країн, має негативні фінансові наслідки для громадян, компаній і держав, а також для міжнародних установ.
На сьогоднішній день в нашій державі здійснюється низка заходів у сфері запобігання та протидії корупції, більша частина з яких направлена саме на запобігання корупції, як і в більшості країн Європи.
Державні службовці повинні знати свої права та обов’язки при виявленні ними фактичних або можливих правопорушень у сфері державної служби. З цією метою для таких ситуацій повинні бути передбачені чіткі правила і процедури, яких мають дотримуватися державні службовці та посадові особи, та офіційно затверджена ієрархія відповідальності. Державні службовці також мають знати, який захист їм надаватиметься у разі виявлення ними таких правопорушень.
Саме з метою підвищення обізнаності працівників Маріупольського управління ГУ ДПС у Донецькій області 28.08.2020 проведено нараду під головуванням заступника начальника управління – начальника першого відділу управління з питань запобігання та виявлення корупції Артема Лейбова. Головуючий ознайомив присутніх з правилами етичної поведінки в органах Державної податкової служби, що затверджені наказом ДПС від 02.09.2019 №52, зі змінами, внесеними наказом ДПС від 19.06.2020 №290. Нагадав присутнім, що за корупційні злочини передбачена не лише кримінальна, а й адміністративна та дисциплінарна відповідальність. Наголосив, зокрема, що працівники зобов’язані утримуватись від виконання рішень чи доручень керівництва, якщо вони суперечать Закону. Утримуватись при прийнятті рішень від впливу приватних інтересів, спиратись на офіційні роз’яснення чи тлумачення окремих норм законодавства, утримуватись від спілкування із платниками у місцях, не призначених для виконання офіційних посадових обов’язків, вчасно повідомляти керівника вищого рівня та працівників управління з питань запобігання та виявлення корупції про спроби компрометувати посадову особу або вплинути на об’єктивність та неупередженість прийняття рішення.
Процес прийняття рішень має бути прозорим та відкритим для ретельного його розгляду. Суспільство має знати, яким чином державні інститути розпоряджаються даними їм повноваженнями і ресурсами.
В переліку корупційних ризиків є наявність дискреційних повноважень, оскільки саме наявність можливості діяти на власний розсуд створює умови для вчинення корупційних правопорушень.
Дискреційні повноваження мають низку загальних ознак, а саме:
- дозволяють органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави) на власний розсуд оцінювати юридичний факт (фактичний склад), внаслідок чого можуть виникати, змінюватись або припинятись правовідносини;
- дозволяють на власний розсуд обирати одну із декількох, запропонованих у проекті нормативно-правового акта, форм реагування на даний юридичний факт;
- надають можливість органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави) на власний розсуд вибирати міру публічно-правового впливу щодо фізичних та юридичних осіб, його вид, розмір, спосіб реалізації;
- дозволяють органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави) обрати форму реалізації своїх повноважень – видання нормативного або індивідуально-правового акта, вчинення (утримання від вчинення) адміністративної дії;
- наділяють орган (особу, уповноважену на виконання функцій держави) правом повністю або частково визначати порядок здійснення юридично значущих дій, у тому числі строк та послідовність їх здійснення;
- надають можливість органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави) на власний розсуд визначати спосіб виконання управлінського рішення, у тому числі передавати виконання прийнятого рішення підлеглим особам, іншим органам державної влади та місцевого самоврядування, встановлювати строки і процедуру виконання.
Отже, підсумовуючи викладене, слід зазначити, що усунення корупційних ризиків в діяльності державних службовців виключить можливість порушення ними законодавства України, позитивно вплине на покращення роботи органів державної влади та сприятиме підвищенню їх авторитету.