Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Особливості проведення перевірок у військовий час

, опубліковано 28 грудня 2023 о 11:04

Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує, що 08 грудня 2023 року набрав чинності Закон України від 9 листопада 2023 року № 3453-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок» (далі – Закон № 3453-IX). 

Законом України вид 09.11.2023 № 3453-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок», передбачено відновлення проведення документальних перевірок, врегульовані питання проведення перевірок на територіях, де ведуться бойові дії та тимчасово окупованих територіях.

Особливості проведення перевірок у військовий час:

Підпунктом 69.22  пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України передбачено, що документальні та фактичні перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності безпечних умов для їх проведення, а саме безпечного доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність; проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті (поновлені), але не можуть бути завершені у зв’язку з виникненням обставин, зазначених у підпункті 69.22, або у зв’язку з поданням платниками податків повідомлень, передбачених підпунктом 69.28 ПКУ, та/або за вмотивованою заявою платника податків, зупиняються до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника контролюючого органу. Такі обставини зупиняють перебіг строку проведення перевірки з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.

Проте, слід зазначити, що зупиненню не підлягають документальні перевірки з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 (перевірки платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України), 78.1.8 (в частині декларування бюджетного відшкодування), 78.1.21 пункту 78.1 статті 78 ПКУ.

Тобто, проведення документальних та фактичних перевірок під час дії воєнного стану можливо лише у разі забезпечення безпечних умов для їх проведення.

Відповідно до Закону України від 09 листопада 2023 року № 3453-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок», документальні перевірки, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, крім перевірок, для яких згідно з пунктами 1 – 4 підпункту 69.351 діє мораторій, поновлюються на невикористаний строк (підпункт 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу IX «Перехідні положення» Податкового кодексу України).

Мораторій надалі продовжує розповсюджуватись на проведення документальних перевірок (пунктами 1 – 4 підпункту 69.351):

  1. платників єдиного податку І та ІІ груп  (крім перевірок, пов’язаних з припиненням підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, та/або таких, що проводяться на звернення платника податків); – до 1 грудня 2024 року; 
  2. платників, податків податкова адреса яких станом на дату початку тимчасової окупації є тимчасово окуповані РФ території, крім документальних позапланових перевірок:

- що проводяться виключно на звернення платника податків;

- що проводяться з підстав, визначених підпунктами 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.21 пункту 78.1 статті 78 ПКУ;

- платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; 

  1. платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку бойових дій є територія, на якій ведуться активні бойові дії, крім документальних позапланових перевірок:

- що проводяться виключно на звернення платника податків;

- що проводяться з підстав, визначених підпунктами 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.21 пункту 78.1 статті 78 ПКУ;

- платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; 

  1. платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є  територія можливих бойових дій, крім документальних позапланових перевірок:

- що проводяться виключно на звернення платника податків;

- що проводяться з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 (в частині документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють/здійснювали свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, платників податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають/надавали фінансові, платіжні послуги), 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.3, 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9, 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16, 78.1.19, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 ПКУ;

- платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; 

Також з дати набрання чинності, тимчасово, діє мораторій на проведення фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування чи об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які: 

- станом на дату початку тимчасової окупації були розташовані на тимчасово окупованих РФ територіях, - до дати завершення тимчасової окупації відповідних територій;

 - станом на дату початку активних бойових дій  були розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії, – до дати завершення бойових дій на відповідних територіях;  

- станом на дату початку можливих бойових дій були розташовані на територіях можливих бойових дій (крім перевірок платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), купівлі/продажу іноземної валюти, суб’єктів, які провадять господарську діяльність без державної реєстрації як суб’єкта господарювання) - до дати завершення можливих бойових дій на відповідних територіях.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Дати завершення тимчасової окупації, завершення бойових дій, припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Звертаємо увагу платників податків, що документ, надісланий контролюючим органом до електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Враховуючи той факт, що бойові дії фактично ведуться на всій території Донецької області цілком логічним є те, що платники податків можуть втратити первинні документи. Через це Законом України № 2173 від 01 квітня 2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану» пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пп. 69.28. Цим пунктом встановлюються правила на підтвердження платником податків даних, визначених у податковій звітності в разі втрати, або неможливості вивезення ним первинних документів через бойові дії та окупацію.

Так, у разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків подає до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів. Таке повідомлення подається в довільній формі.

Після подання такого повідомлення, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів. Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків зобов'язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.