Тисячі людей у нашій державі живуть без документів та оформленого громадянства і не вважаються громадянами за законами будь-якої країни. Проте проблеми людей, які не мають громадянства жодної з країн, не закінчується на самому фактові відсутності громадянства. Вони не враховані в офіційних статистиках і залишаються абсолютно невидимими для держави, позбавленими всіх прав, зокрема, права на реєстрацію народження, освіту, отримання медичних послуг, одруження, працевлаштування, і навіть на свідоцтво про смерть.
Задля пошуку шляхів подолання проблеми безгромадянства та забезпечення доступу до персональної документації громадян України, Управлінням Верховного Комісара Організації Об’єднаних Націй у справах біженців (далі - УВКБ ООН) 13 листопада 2019 року організовано зустріч з представниками місцевого самоврядування, громадських та міжнародних організацій, різних органів виконавчої влади, у тому числі з податковою Донеччини.
У своєму виступі на зустрічі в.о. начальника ГУ ДПС у Донецькій області Наталія Проценко акцентувала увагу на особливостях визначення статусу резидента для іноземних громадян, розповіла про адміністративні послуги, що надаються органами податкової служби фізичним особам та про законодавчі і нормативні акти, що регламентують видачу реєстраційного номеру облікової картки платника податків (далі – РНОКПП).
Наталія Проценко повідомила, що з початку 2015 року по вересень 2019 року органами податкової служби Донецької області видано РНОКПП 121284 фізичним особам, у тому числі особам без громадянства - 20, іноземним громадянам - 2444, іноземним студентам - 8, біженцям - 2. Більш докладніше зупинилася на проблемі, яка виникає при реєстрації і видачі РНОКПП особам без громадянства і особам, що проживають на тимчасово непідконтрольній Україні території (більшою мірою стосується дітей при отриманні першого паспорта або осіб, що втратили паспорти громадян України) в Державному реєстрі. Зокрема, наголосила, що до органів податкової служби звертаються фізичні особи з паспортами у формі книжечки без реєстрації місця проживання або з ID - паспортами з випискою з Реєстру, в якій відсутня реєстрація місця проживання (частіше для жителів тимчасово непідконтрольній території - перший паспорт або отриманий замість втраченого), а також іноземці та колишні засуджені, у яких відсутнє документально підтверджене місце проживання/перебування. За відсутності документально підтвердженого місця реєстрації та/або місця фактичного проживання надати адміністративну послугу в частині реєстрації у Державному реєстрі не можливо.
В ході заходу до уваги присутніх була представлена Презентація кампанії УВКБ ООН по викоріненню безгромадянства iBelong та шляхи ії реалізації в Україні.
Наприкінці засідання відбулося підведення підсумків дискусії та окреслення подальшого механізму взаємодії між усіма службами, задіяними у вирішенні проблемних аспектів у роботі зі справами осіб без громадянства.