Фахівець Добропільського відділу обслуговування платників Покровської ДПІ Головного управління ДПС у Донецькій області Олена Сузіна провела телефонну «гарячу лінію» на тему: «Порядок реєстрації РРО/ПРРО в контролюючих органах».
Під час телефонної розмови були надані відповіді на актуальні питання щодо особливостей реєстрації, перереєстрації, скасування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – ПРРО).
Пропонуємо вашій увазі відповіді на деякі із питань, які були обговорені під час сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія», а саме:
1. Яким чином здійснюється реєстрація РРО та взяття його на облік контролюючим органом?
Відповідно до глави 2 розділу II Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 із змінами та доповненнями (далі – Порядок), реєстрація РРО здійснюється в контролюючому органі за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків.
Для реєстрації РРО суб’єкт господарювання або представник суб’єкта господарювання подає до контролюючого органу за місцем обліку заяву про реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій за ф. № 1-РРО (далі – заява за ф. № 1-РРО) (додаток 1 до Порядку). Заява за ф. № 1-РРО має бути підписана керівником суб’єкта господарювання або фізичною особою – підприємцем чи представником суб’єкта господарювання за умови наявності документів, що посвідчують його особу та підтверджують надані йому повноваження, а також виконання вимог щодо електронної ідентифікації у разі подання заяви в електронній формі із зазначенням дати подання за ідентифікатором форми J/F1311406 в розділі «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету (cabinet.tax.gov.ua). Усі розділи реєстраційної заяви підлягають обов’язковому заповненню.
2. Який порядок та підстави відмови в реєстрації РРО?
Контролюючий орган відмовляє в реєстрації РРО у наступних випадках:
РРО вже зареєстрований;
модель (модифікацію) РРО не включено або виключено з Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій;
РРО не відповідає сфері застосування, зазначеній в заяві за ф. 1-РРО;
центр сервісного обслуговування не включено до Реєстру Центрів сервісного обслуговування реєстраторів розрахункових операцій;
суб’єкт господарювання не перебуває на обліку в контролюючому органі, до якого подану заяву за ф. № 1-РРО;
у контролюючому органі наявні відомості про РРО як про викрадений.
3. Яка послідовність дій має бути здійснена суб’єктом господарювання для реєстрації ПРРО?
Суб’єкт господарювання, який має намір зареєструвати ПРРО, повинен перебувати на обліку в контролюючому органі. Також на обліку має перебувати його господарська одиниця, де буде використовуватись ПРРО, про яку суб’єкт господарювання повідомляє контролюючий орган відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України.
Реєстрація ПРРО здійснюється на підставі заяви, що подається до ДПС у електронній формі. Електронні форми заяв J1316605/F1316605 розміщені в розділі «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету.
4. В яких випадках та на яких підставах здійснюється скасування реєстрації РРО?
Скасування РРО відбувається у випадках, коли:
1) суб’єктом господарювання подано заяву про скасування реєстрації РРО за формою № 4-РРО;
2) вичерпано строк служби РРО, вказаний у реєстрі екземплярів реєстраторів розрахункових операцій (далі – Реєстр екземплярів РРО) або у паспорті (формулярі) РРО, який не включений до Реєстру екземплярів РРО та був зареєстрований у контролюючому органі до створення Реєстру екземплярів РРО;
3) закінчилися визначені законодавством строки експлуатації РРО;
4) РРО застосовується не за сферою застосування, визначеною Державним реєстром реєстраторів розрахункових операцій (далі – Реєстр РРО);
5) виявлено невідповідність модифікації, конструкції та/або версії внутрішнього програмного забезпечення РРО, включених до Реєстру РРО;
6) установчі документи суб’єкта господарювання згідно із судовим рішенням визнано недійсними;
7) наявне судове рішення про ліквідацію суб’єкта господарювання – банкрута;
8) наявне судове рішення щодо припинення суб’єкта господарювання, що не пов’язане з банкрутством;
9) суб’єкт господарювання – фізична особа – підприємець померла, а також у разі оголошення такої особи померлою, визнання недієздатною або безвісно відсутньою, обмеження її цивільної дієздатності;
10) в контролюючих органах наявні відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань щодо державної реєстрації припинення суб’єкта господарювання;
11) викрадено РРО;
12) змінено власника РРО;
13) щодо господарської одиниці, де використовується РРО, суб’єкт господарювання повідомив про такий об’єкт оподаткування контролюючий орган відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України, як про закритий або такий, що не експлуатується суб’єктом господарювання (повідомлення за формою № 20-ОПП);
14) суб’єкт господарювання у зв’язку із застосовуванням програмного РРО вирішив відмовитись від застосування РРО, строк служби якого не закінчився.
Скасування реєстрації РРО на підставах, визначених у підпунктах 1, 11, 12 та 14 пункту 1 глави 4 розділу II Порядку реєстрації РРО здійснюється за заявою суб'єкта господарювання, а на підставах, визначених у підпунктах 2 - 10, 13 пункту 1 глави 4 розділу II, може здійснюватися за заявою суб'єкта господарювання або примусово за рішенням контролюючого органу за місцем реєстрації РРО.
Заяву про скасування реєстрації за формою № 4-РРО (далі – Заява за формою № 4-РРО) суб'єкт господарювання або представник суб'єкта господарювання подає до контролюючого органу за місцем реєстрації РРО або через Електронний кабінет за формою F13136 в режимі «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету.
Перед скасуванням реєстрації РРО його необхідно розпломбувати в Центрі сервісного обслуговуванні, з яким суб'єктом господарювання укладено договір про технічне обслуговування та ремонт РРО. Разом із Заявою за формою № 4-РРО суб'єкт господарювання надає реєстраційне посвідчення.
Якщо суб’єкт господарювання самостійно не надає Заяву за формою № 4-РРО, то згідно з пунктом 2 глави 4 розділу II Порядку реєстрації РРО, скасування реєстрації РРО за рішенням контролюючого органу проводиться не пізніше двох робочих днів з дня настання терміну виведення з експлуатації РРО.
5. Як скасувати реєстрацію ПРРО?
Скасування реєстрації ПРРО здійснюється шляхом виключення його з Реєстру програмних реєстраторів розрахункових операцій та закриття фіскального номера, який не підлягає використанню надалі.
Реєстрація ПРРО скасовується на підставі Заяви про реєстрацію програмних реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-ПРРО (ідентифікатор форми J/F1316602) (додаток 1 до Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовується для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) (далі – Порядок № 317), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23 червня 2020 року № 317) із змінами та доповненнями (далі – Заява) з позначкою «Скасування реєстрації».
Подати Заяву можна через Електронний кабінет або засобами телекомунікацій, або на підставі Повідомлення про виявлення несправностей програмного реєстратора розрахункових операцій за формою № 2-ПРРО (ідентифікатор форми J1316701) (додаток 2 до Порядку № 317) з позначками «несправність» або «крадіжка пристрою чи компрометація ключа».
До подання Заяви про скасування реєстрації ПРРО суб’єкту господарювання слід передати всі копії створених ПРРО розрахункових
документів з присвоєними їм у режимі офлайн фіскальними номерами до фіскального сервера, електронних фіскальних звітних чеків та повідомлень, передбачених Порядком № 317.
Реєстрація ПРРО скасовується автоматично фіскальним сервером, якщо:
до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи або державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця;
щодо господарської одиниці, де використовується ПРРО, суб’єкт господарювання повідомив про такий об’єкт оподаткування контролюючий орган відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України як про закритий або такий, що не експлуатується суб’єктом господарювання;
щодо суб’єкта господарювання наявне судове рішення, що набрало законної сили, про ліквідацію у зв’язку з банкрутством або про припинення, що не пов’язане з банкрутством, про визнання недійсними установчих документів;
стосовно фізичної особи – підприємця наявні дані про те, що особа померла, оголошена померлою, визнана недієздатною або безвісно відсутньою,чи її цивільну дієздатність обмежено;
суб’єкта господарювання знято з обліку в контролюючих органах у інших випадках, передбачених статтею 67 Податкового кодексу України та Законом України від 15.03.03 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» із змінами та доповненнями.
Повідомлення про скасування реєстрації ПРРО направляється суб’єкту господарювання засобами Електронного кабінету із зазначенням підстав.
Нагадала, що за отриманням усних консультацій з надання адміністративних послуг та практичної допомоги щодо подачі запитів в електронному вигляді та з питань роботи по використанню електронних сервісів від ДПС платники можуть звернутись до фахівців Добропільського та Мирноградсько-Авдіївського ЦОП за адресою: м. Добропілля, пров. Європейський, б. 4.
Контактний телефон: 0627728862, 0976705206.
Під час гарячої лінії платники податків отримали вичерпні відповіді на всі питання.