У зв’язку із затвердженням низки постанов Кабінету Міністрів України у 2020 році про реалізацію експериментальних проектів щодо застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у вигляді картки, у паспорті громадянина України для виїзду за кордон, у свідоцтві про народження дитини та інформації про зареєстроване місце проживання, було внесено зміни до Положення про реєстрацію фізичних осіб у державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (далі Положення) наказом Міністерства Фінансів України від 14.12.2020 року №766, який набрав чинності 19.03.2021 року.
Основні зміни до Положення були обговорені з платниками податків під час чергового сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія» де на запитання відповідала старший державний інспектор Селидівській ДПІ Дубина Тетяна.
Пропонуємо вашій увазі відповіді на найчастіші запитання.
Питання: Чи мають право державні органи, установи та організації здійснювати перевірку достовірності реєстраційного номера облікової картки платника податків?
Відповідь: Згідно з ст. 63 та 70 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) та п. 3 розд. IV Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822 із змінами та доповненнями (далі – Положення № 882) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, формує та веде Державний реєстр фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр).
Відповідно до п. 1 розд. ХІІІ Положення № 882 формування реєстраційного номера облікової картки платника податків здійснюється Державною податковою службою (далі – ДПС) на підставі відомостей, поданих фізичною особою в Обліковій картці фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (далі – Облікова картка).
ДПС присвоює Обліковій картці реєстраційний номер, який є порядковим номером її реєстрації в Державному реєстрі.
Згідно з п. 4 розд. ХІІІ Положення № 882 підтвердженням достовірності реєстраційного номера Облікової картки є документ, що засвідчує реєстрацію особи у Державному реєстрі (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер Облікової картки з Державного реєстру, внесені до паспорта громадянина України або свідоцтва про народження.
Особа за власним вибором пред’являє один із зазначених документів для надання даних про реєстраційний номер Облікової картки.
Особа може пред’явити копію документа, що засвідчує реєстрацію особи в Державному реєстрі, у тому числі і в електронному вигляді, за умови наявності в одержувача інформації технічної можливості здійснити перевірку відповідності реєстраційних даних фізичної особи даним Державного реєстру в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації.
Державні органи можуть здійснювати перевірку достовірності реєстраційного номера Облікової картки у випадках передбачених законом, шляхом подання запитів до ДПС у встановленому порядку.
Подання таких запитів встановлено Порядком проведення підтвердження відповідності реєстраційних даних фізичної особи даним Державного реєстру фізичних осіб – платників податків на запити суб’єктів інформаційних відносин затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.11.2015 № 1007 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2015 року за № 1443/27888 (далі – Порядок № 1007).
Відповідно до Порядку № 1007 інформаційна взаємодія між ДПС та іншими суб’єктами інформаційних відносин здійснюється на центральному рівні в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації.
Питання: Які особливості реєстрації фізичних осіб – громадян України у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків на підставі документів в електронному вигляді?
Відповідь: 1. За бажанням батьків дитини чи одного з них реєстрація дитини у Державному реєстрі здійснюється під час державної реєстрації її народження. Така реєстрація проводиться в межах надання комплексної послуги "єМалятко" відповідно до Порядку надання комплексної послуги "єМалятко", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року N 691.
У такому разі Облікова картка N 1ДР не заповнюється, а реєстрація здійснюється на підставі відомостей, що містяться у заяві про державну реєстрацію народження, в обсязі, необхідному для проведення реєстрації, отриманих у порядку інформаційної взаємодії з Державного реєстру актів цивільного стану громадян. Відомості про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру передаються до Державного реєстру актів цивільного стану громадян та відображаються у відповідному актовому записі та свідоцтві про народження.
2. Особа віком від 14 до 18 років, яка має зареєстроване місце проживання та яка не зареєстрована у Державному реєстрі, під час оформлення паспорта громадянина України вперше може за її бажанням одночасно зареєструватися у Державному реєстрі за реєстраційним номером облікової картки платника податків з його відображенням надалі у паспорті громадянина України. Така реєстрація проводиться відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року N 691 "Про реалізацію експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для реалізації прав дитини".
У такому разі Облікова картка N 1ДР не заповнюється, а реєстрація здійснюється на підставі відомостей, що містяться у заяві-анкеті, яка подається під час оформлення паспорта громадянина України. Дані, необхідні для проведення реєстрації, у цьому випадку направляються до Державного реєстру у порядку інформаційної взаємодії.
3. Реєстрація в Державному реєстрі також може бути здійснена на підставі Облікової картки N 1ДР, поданої в електронній формі (з наданням відповідних електронних копій документів за переліком, визначеним цим Положенням) засобами телекомунікацій, у тому числі засобами електронного кабінету, або засобами Порталу Дія, з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Питання: Чи може ФО – громадянин України отримати послуги зі внесення змін до ДРФО - платників податків та/або отримання документа, що засвідчує реєстрацію ФО у ДРФО – платників податків через мобільний додаток Портал Дія?
Відповідь: Внесення змін до Державного реєстру також може бути здійснено на підставі Заяви N 5ДР, поданої в електронній формі (з наданням відповідних електронних копій документів за переліком, визначеним цим Положенням) засобами телекомунікацій, у тому числі засобами електронного кабінету, або засобами Порталу Дія, з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги". Засобами мобільного застосунку ДІЯ наявна можливість отримання послуги ЄРНОКПП - застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься в документі, що засвідчує реєстрацію у ДРФО з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків, замість пред’явлення такого документа в паперовій формі.