Маріупольське управління ГУ ДПС у Донецькій області акцентує увагу підприємців, що здійснюють роздрібну торгівлю товарами на території м. Маріуполя, що згідно ч.2 ст.2 КЗпП України (Кодекс законів про працю України) наймані працівники реалізують право на працю шляхом укладання трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою. Під трудовим договором розуміється угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Відповідно до вимог ст. 24 КЗпП України «При укладенні трудового договору громадянин зобов’язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, — також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров’я та інші документи.
Укладення трудового договору оформляється наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу про зарахування працівника на роботу. Відповідно до ч. 3 статті 24 КЗпП України працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Повідомлення про прийняття працівника на роботу було запроваджено з 1 січня 2015 р. внаслідок внесених Законом №77-VIII змін до ст. 24 КЗпП. Закон уповноважив Кабмін визначити порядок подання повідомлення. Цей порядок було визначено — Постановою №413, і нею ж визначено форму повідомлення. Постанова №413 передбачає подання повідомлення лише в паперовій або електронній формі, а подання поштою не передбачено, тому подавати повідомлення поштою не можна. Повідомлення слід подавати за день до допуску до роботи. Якщо необхідно прийняти працівника і допустити його до роботи негайно (того самого дня), необхідно керуватися вимогами закону (ст. 24 КЗпП): оформлювати наказ про прийняття на роботу і подавати повідомлення треба до моменту допуску до роботи. У випадку подання повідомлення про прийняття працівника на роботу в електронній формі, допускати працівника до роботи можна після одержання першої квитанції.
Нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю згідно зі ст. 259 КЗпП здійснює Держпраці. За порушення законодавства про працю юридичні та фізичні особи—підприємці, які використовують найману працю, несуть фінансову відповідальність, передбачену ст. 265 КЗпП. Штрафи, визначені у ст. 265 КЗпП, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених гл. 27 ГКУ, та накладаються уповноваженим органом з реалізації державної політики з питань державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про працю та про зайнятість населення — Держпраці. Якщо так сталося, що суб’єкт підприємницької діяльності – роботодавець допустив працівника до роботи до моменту одержання першої квитанції і перевірка це виявила, Держпраці прагнутиме застосувати штраф за ст. 41 КЗпП та за ст. 265 КЗпП. Спеціальної санкції для такого порушення немає, тому воно кваліфікується як інші порушення законодавства про працю.
Так, за інформацією Головного управління Держпраці у Донецькій області, яку розміщено на офіційному сайті (https://dn.dsp.gov.ua/2020/07/13) в липні при здійсненні безпосередніх візитів до суб`єктів господарювання у сферах оптової та роздрібної торгівлі головними державними інспекторами відділу нагляду на виробництвах підвищеної небезпеки у місті Маріуполь управління нагляду в промисловості і на об’єктах підвищеної небезпеки було проведено інформаційну та роз`яснювальну роботу у ФОП про неприпустимість допуску до роботи працівників без оформлення трудових відносин та щодо виконання протиепідемічних заходів для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19.
Роботодавцям повідомлено, що за порушення трудового законодавства юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть фінансову відповідальність у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (141 тисяча 690 гривень) у разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору, оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час та виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску.
Протягом 2019 року до територіальних підрозділів Маріупольського управління ГУ ДПС у Донецькій області надійшло 40278 повідомлень про прийняття працівника на роботу. За той же період фактично працевлаштовано 93790 працівників. З початку поточного року до територіальних підрозділів Маріупольського управління ГУ ДПС у Донецькій області надійшло близько 16 тисяч повідомлень. Спільна робота відповідних уповноважених державних органів триває.
Якісним інструментом попередження правопорушень в сфері належного оформлення праці є поширення інформації про норми діючого законодавства, інформування суспільства про стан справ та роз’яснювальна робота, що проводять уповноважені державні органи серед роботодавців. В ході роз’яснювальної роботи, яку проводять працівники Центрів обслуговування платників та представники підрозділу адміністрування податків та зборів з фізичних осіб Маріупольського управління серед роботодавців, зазначаються економічні, соціальні і трудові гарантії найманих працівників, що гарантовані державою. Роботодавці попереджаються про ризики неофіційного оформлення та можливі негативні наслідки у вигляді штрафів та санкцій, розмір яких періодично збільшується, а також про переваги офіційного працевлаштування. Адже, саме реалізація інформаційно-роз’яснювальної роботи сприяє підвищенню ефективності державної політики щодо захисту трудових прав людей, зменшенню застосування не задекларованої праці, підвищенню соціальної відповідальності роботодавців по відношенню до найманих працівників та врешті решт на забезпеченні належного рівня зайнятості населення, легалізації доходів та зменшення тіньового (нелегального) використання найманої праці.
Нормативна база