Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Запобігання корупції - новий етап боротьби з корупційними проявами

, опубліковано 31 серпня 2020 о 10:39

Головне управління ДПС у Донецькій області інформує, що на новому етапі реформи служби продовжується боротьба з корупцією та іншими негативними явищами, аби остаточно викорінити будь-які корупційні прояви на місцях. Впровадженням проекту єдиної юридичної особи дозволить податковій службі побудувати нову систему прийняття рішень та мінімізувати корупційні прояви.

Управління з питань запобігання та виявлення корупції направляє для розміщення на суб - сайті Головного управління ДПС у Донецькій області та в мережі Інтернет наступної інформації.

Управлінням з питань запобігання та виявлення корупції Головного управління ДПС у Донецькій області , враховуючи карантинні обмеження, доведено до відома працівників ГУ ДПС у Донецькій області, що відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Ці конституційні приписи поширюються на всіх без винятку службових осіб.

Роз’яснено, що відповідно до ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення передбачено кримінальна, адміністративна, цивільно-правова та дисциплінарна відповідальність.

Кримінальний Кодекс України в частинах 3 та 4 ст. 18 дає загальне визначення одного з таких видів спеціального суб’єкта злочину, як службова особа, а в розділі XVII Особливої частині об’єднує норми, які встановлюють відповідальність за злочини, вчинювані у сферах як службової діяльності в юридичних особах публічного та приватного права, так і професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг. Причому ця відповідальність диференціюється залежно від того, яким саме суспільним відносинам спричиняється шкода зазначеними злочинами, і тому всі вони можуть бути розподілені на чотири групи.

Особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, є особи, зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції" (ст. 368-2 ККУ);

У деяких службових злочинах та злочинах у сфері професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг, обов’язковою ознакою їх складу є предмет злочину: за ст. 366 КК - це офіційний документ; за статтями 368, 368-2, 368-3, 368-4, 369, 369-2 КК – неправомірна вигода.

Родовим об’єктом усіх злочинів у сфері службової діяльності є суспільні відносини, які забезпечують нормальну, тобто таку, що відповідає вимогам законодавства, діяльність державного апарату, апарату управління органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності і організаційно-правової форми, а також суспільні відносини, що забезпечують здійснення регламентованої законодавством професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг. 

Переважна більшість діянь, передбачених у розділі XVII Особливої частини КК, належать до так званих загальних видів злочинів, вчинюваних у сфері службової діяльності, бо кожне з них посягає на суспільні відносини, що забезпечують нормальну службову діяльність в окремих ланках державного чи громадського апарату, а також апарату управління окремих підприємств, установ та організацій. 

Відповідальність за злочини у сфері професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг, також можлива лише за умови, якщо діяння особи:

а) було пов’язане з використанням повноважень, якими вона наділяється для надання таких послуг; 

б) вчинено всупереч тим цілям і завданням заради досягнення й вирішення яких вона отримує повноваження надавати такі послуги під час здійснення певної професійної діяльності.

Попереджено, що кримінальна відповідальність передбачена зокрема за:

- зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне, з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди для самої себе чи іншої фізичної або юридичної особи використання службовою особою влади чи службового становища всупереч інтересам служби, якщо воно завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян або державним чи громадським інтересам (ст.364. ККУ );

- перевищення влади або службових повноважень, тобто умисне вчинення працівником правоохоронного органу дій, які явно виходять за межі наданих йому прав чи повноважень, якщо вони завдали істотної шкоди охоронюваним законом правам, інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам, інтересам юридичних осіб (ст.365 ККУ);

- службове підроблення - складання, видачу службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення офіційних документів (ст. 366 ККУ); 

- службову недбалість, тобто невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов’язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам окремих юридичних осіб (ст.367 ККУ); 

- прийняття пропозиції, обіцянки або одержання службовою особою неправомірної вигоди, а так само прохання надати таку вигоду для себе чи третьої особи за вчинення чи невчинення такою службовою особою в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає неправомірну вигоду, чи в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй влади чи службового становища (ст. 368 ККУ);

- незаконне збагачення - набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі, законність підстав набуття яких не підтверджено доказами, а так само передача нею таких активів будь-якій іншій особі;

- пропозицію чи обіцянку службовій особі юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми надати їй або третій особі неправомірну вигоду, а так само надання такої вигоди або прохання її надати за вчинення зазначеною службовою особою дій чи її бездіяльність з використанням наданих їй повноважень в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, або в інтересах третьої особи. Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми неправомірної вигоди для себе чи третьої особи за вчинення дій або бездіяльність з використанням наданих їй повноважень в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, або в інтересах третьої особи (ст. 368-3 ККУ);

   - пропозицію чи обіцянку службовій особі надати їй або третій особі неправомірну вигоду, а так само надання такої вигоди за вчинення чи не вчинення службовою особою в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, чи в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй чи службового становища (ст.369 ККУ);

- зловживання впливом - пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди особі, яка пропонує чи обіцяє (погоджується) за таку вигоду або за надання такої вигоди третій особі вплинути на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави. Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди для себе чи третьої особи за вплив на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави, або пропозиція чи обіцянка здійснити вплив за надання такої вигоди. Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди для себе чи третьої особи за вплив на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави, поєднане з вимаганням такої вигоди (ст.369-2 ККУ);

- провокацію підкупу, тобто дії службової особи з підбурення особи на пропонування, обіцянку чи надання неправомірної вигоди або прийняття пропозиції, обіцянки чи одержання такої вигоди, щоб потім викрити того, хто пропонував, обіцяв, надав неправомірну вигоду або прийняв пропозицію, обіцянку чи одержав таку вигоду (ст.370 ККУ).

Доведено до відома працівників, що у разі вчинення ними корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією, однак якщо судом не буде застосовано покарання або не буде накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов'язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, їх буде притягнуто до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.

Ознайомлено працівників із підставами для притягнення до дисциплінарної відповідальності, які передбачені  ст.65 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII (зі змінами), зокрема:

-  порушення правил етичної поведінки; 

  - невиконання або неналежне виконання посадових обов’язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень;

- недотримання правил внутрішнього службового розпорядку;

- дії, що шкодять авторитету державної служби;

- перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу злочину або адміністративного правопорушення;

- використання повноважень в особистих (приватних) інтересах або в неправомірних особистих інтересах інших осіб та ін.

Доведено до відома, що збитки, шкода, завдані державі внаслідок вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення, підлягають відшкодуванню особою, яка вчинила відповідне правопорушення, в установленому законом порядку.

Як наголосив начальник управління з питань запобігання та виявлення корупції Максим  Агулов, працівники ГУ ДПС у Донецькій  області мають дбати про авторитет державної служби, про позитивну репутацію ДПС, а також при виконанні своїх посадових обов’язків, працівники зобов’язані дотримуватись та керуватись вимогами законів України «Про запобігання корупції», «Про державну службу», Правил етичної поведінки в органах Державної податкової служби затверджених наказом ДПС України від 02.09.2019 №52 (зі змінами), інших законодавчих актів, що регулюють сферу їх діяльності, а також розпорядчими документами ДПС, положеннями про структурні підрозділи та посадовими інструкціями.